Branża SEO to niezwykle żywa i często zmieniająca się branża. Co jakiś czas Google wydaje nowe algorytmy, by walczyć z pozycjonerami, a zatem co jakiś czas specjaliści ds. SEO muszą uaktualniać swoją wiedzę i znajdować nowe sposoby na obchodzenie algorytmów i promowanie stron swoich klientów. SEO to niekończąca się walka w ciągle zmieniających się warunkach. W ciągu ostatniego roku znów w branży zmieniło się kilka rzeczy, o to najważniejsze zmiany jakie zaszły w pozycjonowaniu stron w 2016 r.
Mobile First
Wprowadzenie tego algorytmu zapowiadały już działania Google w 2015 r., kiedy pojawiło się mobile friendly, efekt tego taki, że w wyszukiwarkach na pierwszych miejscach pojawiają się strony posiadające wersję mobilną. Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że coraz liczniejsza grupa użytkowników korzysta z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a nie komputerów, dlatego też Google zależy na tym, by dostawali oni wyniki stron, które mogą się wyświetlić na ich urządzeniach. Efekt dla pozycjonerów? Jeżeli strona nie posiada wersji mobilnej, nie ma co liczyć na wysokie pozycję w wynikach wyszukiwania.
Sąsiedztwo na serwerze
Coraz częściej pozycjonerzy zwracają także uwagę, że w zależności od tego na jakim serwerze znajduje się strona, takie pozycje ona uzyskuje. Innymi słowy najlepiej jest wybierać sprawdzone serwery takie jak oferowane przez – https://wer.pl/serwery-www. Jeśli na serwerze, który strona firmy współdzieli z innymi znajdują się strony zbanowane przez Google, albo oznaczone jako spam rośnie ryzyko, że ich wypozycjonowanie będzie trudniejsze. Wiele firmy od 2016 r. zaczęło zalecać swoim klientom wykupowanie serwerów dedykowanych.
User experience
Najogólniej rzecz ujmując są to wszystkie doświadczenia użytkowników internetu związane ze stroną. User experience staje się jedną z głównych osi zainteresowania Google, dlatego też coraz wyższe rankingi osiągają strony „interesujące i łatwe w obsłudze” z punktu widzenia użytkowników. Co to oznacza w praktyce dla pozycjonerów? Po pierwsze konieczność zwrócenia uwagi na optymalizację stron internetowych, bez odpowiedniego ich zoptymalizowania prawie niemożliwe staje się uzyskanie wysokich wyników w wyszukiwarce. Ważne jest żeby strona nie zawierała zbędnego kodu, żeby zdjęcia były zoptymalizowane, aby strona szybko się ładowała, bowiem szybkość ładowania strony jest także oceniana przez Google. Kolejnym elementem jest bogactwo treści, jeśli strona zawiera unikatowe treści, przydatne i interesujące z punktu widzenia użytkownika, znajdzie się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Choć Google wprowadza do wyszukiwarki RankBrain, czyli elementy sztucznej inteligencji, które na podstawie zapytań mają odczytywać intencje użytkowników, to nadal nie jest to na tyle inteligentny robot, aby mógł ocenić przydatność treści, stąd też nadal duże znaczenie ma długość tekstu (coraz dłuższe teksty są traktowane jako „wartościowe”) oraz liczba odnośników do strony pochodzących z zaufanych witryn.